2 Haziran 2017 Cuma

Tilavet Secdesi

Tilavet'in kelime manası "Okumak"dır. 

Kur'an-ı Kerim'in muhtelif sûrelerinde "Secde" Ayet-i Kerimeleri mevcuddur. İmam-ı Merginani: 
"Kur'an-ı Kerim'de Tilavet secdesi, ondört yerdedir."(450) hükmünü zikreder. 
Bunlar; 
A'raf Sûresi: 206, 
Ra'd Sûresi: 15, 
Nahl Sûresi: 60, 
Neml Sûresi: 25, 
Secde Sûresi: 15, 
Sa'd Sûresi: 24'ün sonu, 
Fussilet Sûresi: 37-38, 
Necm Sûresi: 62, 
İnşikâk Sûresi: 18-19 ve 
Alak Sûresi: 19. 
ayetin sonundadır.(451) 

Bu Ayet-i Kerimeleri okuyan ve onu dinleyen üzerine secde etmek vacip olur. 

Zira Resûl-i Ekrem (sav)'in: 
"Secde etmek, okuyan ve işiten kimse üzerine vaciptir, gereklidir"(452) buyurduğu sabittir. Mükellef; ister Kur'an-ı Kerim'i dinlemeyi kasdetsin, isterse kasdetmesin, Tilavet secdesi üzerine vacip olur. Meşru bir özürü varsa (Hayız, nifas gibi) secde vacib olmaz. 

Hanefi Fûkahası; üzerine edâ ve kaza hesabıyla namaz lazım gelen bir kimse, secde Ayet-i Kerime'lerini okursa ona secde vacib olur"(453) hükmünde ittifak etmiştir. 

Bu durumda Tilavet secdesi, secde ayetini okuyan sağır kimseye de vacib'tir. Zira sağır; edâ ve kaza ehlindendir. Secde Ayet-i Kerimelerini okuyan cünüb, abdestsiz ve sarhoş kimseye de "Tilavet secdesi" vaciptir. Zira bunlar kaza ehlindendir. Ancak kafir, mecnun, çocuk, hayızlı ve nifaslıyla vacip değildir. Çünkü bunlar (namazı) edâ ve kaza için ehil değildirler. 

Hz. Abdullah b. Mes'ud (ra)'den rivayet edildiğine göre; Tilavet secdesi üzerine vacib olan mükellef;

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Kur'an-ı Kerim' de beş vakit namazın bulunup bulunmadığı

Belirli şartları taşıyan Müslümanlara günde beş vakit namazın farziyeti Kitap, sünnet ve icma ile sabittir. Beş vakit namazın eda edileceği ...